Hoe kun jij opvallen tussen de sollicitanten? Hoe zorg jij dat jij wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? En daar vervolgens een verpletterende indruk maakt? Je kunt er uit springen met jouw persoonlijke toegevoegde waarde. Met deze tips zorg jij ervoor dat jouw nieuwe baas niet om jou heen kan!
Lees de vacature goed
“Wij zoeken een stevige, ondernemende, daadkrachtige, pragmatische en communicatief sterke persoonlijkheid die enthousiast en scherp is. Je bent een organisatietalent en beschikt over implementatiekracht, bent zelfstandig, flexibel en benaderbaar.” Vacatures lopen vaak over van sterke eigenschappen en trendwoorden. Het lijkt allemaal een beetje van hetzelfde, maar als je goed leest wat er gevraagd wordt, dan kun jij er veel informatie uit halen. Wat je toekomstige baas belangrijk vindt. En hoe jij kunt laten zien dat jij de juiste kandidaat bent.
Doe research naar de organisatie
De meeste sollicitanten sturen een standaard sollicitatiebrief naar hun hopelijk nieuwe baas. Maar hou jij er wel rekening mee bij wat voor bedrijf je solliciteert? Voor een baan bij een accountantskantoor schrijf je een formelere brief dan voor een fashion merk. En bij Coolblue hoef je al helemaal niet met een formele brief aan te komen. Doe jij research naar de organisatie waar je wilt werken? Lees je de carrière site van het bedrijf? Zoek je op waar het bedrijf voor staat en wat hun kernwaarden zijn? Als jij kunt laten zien dat je begrijpt in wat voor soort werkomgeving je terecht komt, heb je al een streepje voor.
Vertel waarom je de baan wilt
“De vacature van junior medewerker marketing & communicatie is precies wat ik zoek!” Leuk, nu weet je toekomstige werkgever dat je op zoek bent naar deze baan. Maar WAAROM vind je dat zo leuk? Welke aspecten van het vak spreken jou aan? Vertel wat jouw persoonlijke motivatie is om deze baan te willen. En hoe past het bedrijf in jouw ideaalplaatje? Hebben zij bijvoorbeeld een mooi product, of leuke personeelsuitjes? Waarom wil jij nu precies voor hen werken?
De werkgever wil weten wie jij bent
Vertel jij in je sollicitatie dat je zelfstandig kunt werken en ook een teamplayer bent? Wat zegt dit nu eigenlijk over jou? Wees duidelijker, vertel waarom je vindt dat je een teamplayer bent, bijvoorbeeld omdat je je behulpzaam bent voor je collega’s of omdat je altijd in bent voor een gezellige activiteit na het werk. Vermijd algemeenheden, laat jouw unieke persoonlijkheid in alles zien.
Wat heb je bereikt in eerdere job
Je toekomstige leidinggevende wil niet alleen weten wat je hiervoor allemaal hebt gedaan. Maar ook wat je voor elkaar hebt gekregen. Heb jij een nieuwe idee ontwikkeld, de kwaliteit verbeterd, of de doorlooptijd van een procedure verkort? Dat zijn mooie resultaten die indruk maken!
Wat heb je geleerd van je ervaring
Je vertelt in je sollicitatie wat je bij je vorige job allemaal hebt gedaan. Naar volle tevredenheid natuurlijk! En over de projecten en nevenactiviteiten tijdens je opleiding. Mooi toch die ervaring? Maar als jij daarbij ook nog kunt vertellen wat je daarvan hebt geleerd en hoe je dat in je nieuwe job kunt inzetten, dan maak jij je nieuwe werkgever blij. Dus geef voorbeelden van een lastige situatie, hoe je dat hebt aangepakt en wat je er van hebt geleerd. Bijvoorbeeld: “door goed te luisteren naar de klant en begrip te tonen, heeft hij uiteindelijk zijn abonnement niet beëindigd.”
Maak een koppeling met de job
Een nieuwe werkgever wil graag weten wat je allemaal meebrengt aan kennis, ervaring en ook je persoonlijkheid vinden ze interessant, want ze willen zeker weten dat jij goed in het team past. Maar echt indruk maak je als je kunt laten zien wat jouw toegevoegde waarde is voor de organisatie. Maak daarom een koppeling met de job. Laat blijken dat jij snapt wat belangrijk is in deze job, en hoe jij met je sterke punten iets moois gaat bereiken.
Wat maakt jou als nieuwe medewerker uniek en wat is jou toegevoegde waarde voor je nieuwe werkgever? Als jij dat duidelijk kunt maken, dan maak jij indruk bij je sollicitatie. Veel succes!